Gathering - Reisverslag uit Tai Hang, Hong Kong van René Hengeveld - WaarBenJij.nu Gathering - Reisverslag uit Tai Hang, Hong Kong van René Hengeveld - WaarBenJij.nu

Gathering

Door: René Hengeveld

Blijf op de hoogte en volg René

03 Augustus 2016 | Hong Kong, Tai Hang

Elke zondag is het hier buiten net één grote Pasar Malam.
Op pleintjes, trappenhuizen en gallerijen zitten dan honderden Indonesische en Maleisische "domestic workers" op kleedjes, doeken en of karton. Dan worden de laatste roddels doorgenomen, worden nieuwe vriendschappen gesloten en natuurlijk heel veel (lekker) gegeten. De Indonesische toko's verkopen dan warme kant en klare maaltijden en worden er zelfs hele straten afgesloten om deze "bijeenkomsten" mogelijk te maken.

Ik zit hier nu een maand en het blijft me verbazen en intrigeren hoe dit zich elke zondag weer afspeelt.

Je zult je misschien afvragen hoe dit in Hong Kong kan.

Het is hier best gebruikelijk om "maids" te hebben, vrouwen die het huishouden voor werkende koppels en hele gezinnen verzorgen.
Ook werken de maids als nannies en als mantelzorgsters.

Maar dus niet op zondag.

Een zondag hier is dus heel vibrant en het ademt een heerlijke gemoedelijke sfeer. Keuvelende vrouwen en meisjes die genieten van hun welverdiende vrije dag en van elkaars gezelschap.

Het heeft soms wat nadelen bij het passeren op de trap of als je op een plein er op de één of andere manier toch langs moet, maar voor die ene dag in de week is het ook charmant. Het is gelijk ook weer even een moment van bezinning. Want wat zou Hong Kong toch zijn zonder deze mensen?

Mensen hier werken veel en hard. Thuis koken is zeldzaam en het huishouden doen schiet er dan wel eens in. Dan is het inhuren van een maid makkelijk en betaalbaar.

Wij hebben sinds kort een electric maid. Deze werkt ook keihard en heeft ook regelmatig pauze (tijdens het opladen) en we zijn er zeer tevreden over.

Ik heb 'm 3 dagen geleden weer de vloer laten doen.. en dat op een zondag.. ;-)

  • 03 Augustus 2016 - 14:20

    Berni Janssen:

    Was weer een mooi verslag wat een hele andere cultuur als hier he maar je geniet ervan heel veel liefs voor jullie van Berni. En ik hoop als je voorgoed daar blijft je nog 1 keer te ontmoetten.!

  • 03 Augustus 2016 - 15:49

    Marleen:

    En heb je deze maid ook een naam gegeven :P
    Mooie traditie trouwens zo op zondag gezellig eten en drinken samen!

  • 04 Augustus 2016 - 18:23

    René Hengeveld:

    @Berni: We genieten er zeker van tante! Ik ga u nog zien voordat ik straks weer terug ga.

    @Marleen: Dit was me eigenlijk ook al in Taiwan opgevallen.. daar heb je op zondag en op feestdagen ook hetzelfde ritueel.. maar ik had er nog niet over geschreven, en nu viel het me hier ook weer op.. dus toen maar besloten om er een stukje over deze "babu's" te schrijven ;-)

  • 04 Augustus 2016 - 18:58

    Timjjjoooo:

    Wat een genot zou mij der helemaal thuis voelen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Volg mijn belevenissen in Hong Kong In oude blogs kun je m'n studiereis naar Taiwan bekijken

Actief sinds 05 Feb. 2015
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 10884

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 17 Maart 2015

Studiereis

24 Juni 2016 - 30 November -0001

Hong Kong (HKG)

Landen bezocht: