Chinees Nieuwjaar (het jaar van de geit) - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van René Hengeveld - WaarBenJij.nu Chinees Nieuwjaar (het jaar van de geit) - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van René Hengeveld - WaarBenJij.nu

Chinees Nieuwjaar (het jaar van de geit)

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René

19 Februari 2015 | Taiwan, Taipei

Maandag begonnen aan de 2e week.
Omdat het Chinees Nieuwjaar (Lunar New Year) op donderdag is, zal de school (en net zoals veel instellingen) vanaf woensdag t/m maandag dicht zitten.

Dus had ik maar op maandag en dinsdag les.

Op maandag was het traditioneel een lange dag.
's Ochtends kennis gemaakt met een nieuwe medestudent uit Japan.

Een aardige gast die ooit al eens een jaar Mandarijn had gestudeerd, maar nu weer verder de studie oppakt i.v.m. toekomstige werkzaamheden.

In de middag hebben we hem meegenomen naar één van onze favo lunch restaurants.

Na de lange studiedag heb ik hem de Shi Da avondmarkt laten zien en hebben we ons uiteindelijk laten verleiden aan de beroemde/beruchte "stinky tofu".

Deze hebben wij in 2 variaties laten maken: in soep en in gefrituurde vorm.

De stinky tofu soep was niet vies, maar de tofu zelf was zacht.. en dan eet je hem niet zo lekker op.

De gefrituurde stinky tofu was super lekker!
Ontzettend knapperig, maar doordat er in het midden van de tofu een gat zat waar ze weer een sausje in hadden gedaan, ook bijzonder sappig van binnen. Kortom: deze vuilnisbak gaat er nog wel een keertje naar toe :-)

Vol trots hebben we onze tocht door de markt doorgezet en kwamen we uiteindelijk weer bij ons startpunt uit.

Omdat we nog steeds trek hadden (lees: honger) heb ik hem meegenomen naar lunch favo nummer 2 (of 1, ligt aan welke volgorde we het nemen) en daar maken ze overheerlijke dumplings.

Deze zaak ligt op 9 minuten lopen vanaf de school en ligt aan de drukke Roosevelt Road.

Binnengekomen zijn we gaan zitten en hebben we 2 soorten dumplings besteld, zodat we konden delen.

Deze hebben wij in no-time opgegeten en de thee werd netjes steeds bijgevuld door de serveersters.

Voldaan van het heerlijke eten zijn we teruggelopen naar de MRT en zijn we ieders ons eigen weg gegaan.

De volgende dag begon zoals ieder andere dag.
Ik heb als vanouds weer eerst m'n dàn bǐng gegeten, de dàn bǐng lady had echter weer iets voor me in petto...

Ze vroeg of ik er ook drinken bij wilde hebben.. ze pakte van de toonbank een beker sojamelk en zei dat dit goed was voor m'n huid.. Uiteraard ben ik met m'n dàn bǐng èn een beker sojamelk huiswaarts gekeerd.

De melk was overigens lauw en erg vies.. dus dan maar een wat minder goede huid :-P

Ik heb daarna m'n spullen van m'n oude kamer bij de Shi Da avondmarkt opgehaald en gebracht naar m'n nieuwe kamer in het schoolgebouw (2e verdieping).

Waarom? omdat ze een foutje hadden gemaakt bij het indelen.. als ik niet zou verhuizen, dan zouden ze 3 lui moeten verhuizen.

Nu was als enige voordeel dat ik daar midden in de avondmarkt zat.. wat erg handig was qua eten en drinken, maar ik nu iets van 10 minuten daar van af zit.. dus heel erg is het nou ook weer niet.

Ik ben er wel op vooruit gegaan.
M'n kamer is wat logischer en het is dezelfde luxe (ik heb als één van de weinige een eigen badkamer). De badkamer is wel weer wat kleiner, maar dat maakt me niet zoveel uit.

Ik was overigens in 2x lopen klaar met het overbrengen van m'n spullen.

Nadat ik alles weer op z'n plek had gebracht, had ik nog wat tijd over om te studeren voordat ik weer 10 verdiepingen hoger moest zijn (de school zit dus op verdieping 12)

De dinsdag ging verder snel voorbij (van 14:00 tot 18:15)
De laatste 2 uur hadden Neill en ik de New Year class weer.

Deze werd deze keer door een lerares gegeven die we niet eerder hadden gehad.

Het ging nu om de Chinese dierenriem.
Omdat het dit jaar het jaar van de Geit is (wat ook toevallig mijn Chinees sterrenbeeld is) stonden we hier bij stil en passeerden ook alle gebruiken en tradities de revue.

Nadat we klaar waren, was in de gang ook al de vreugde van de leraressen te horen en dat we dus allemaal naar huis konden.

Ik ben daarna naar de supermarkt gegaan om nog e.e.a. in te slaan omdat er op oudjaarsdag bijna niets open is of eerder dicht gaat.

Op oudjaarsdag (woensdag, de dag voordat het CNY is) gaat of is iedereen al weer thuis voor het grote Reunion dinner.

Het Chinees Nieuwjaar is dus niet te vergelijken met oud & nieuw zoals we dat in het westen en NL in het bijzonder, kennen. Ze vieren oud & nieuw net zoals ons wel uitbundig, maar bij Chinees Nieuwjaar is het samenkomen van familie het belangrijkste. Dus voornamelijk binnen vieren.

Gistermiddag (oudjaarsdag) ben ik samen met medestudent Joakim naar de Brass Monkey pub gegaan om het nieuwe jaar met een drankje in te luiden.

Het was er gezellig druk en hier hebben we de overgang van oud naar nieuw meegemaakt. Het was 00:00 toen we de ober die wat borden (van drinken krijg je honger) van onze tafel kwam halen, een gelukkig nieuwjaar wenste. Hij keek ons eerst met verbazing aan, keek snel op zijn horloge en wenste ons toen met een glimlach maar hetzelfde.

Omdat het CNY was zat er toepasselijk een hóng bāo bij de rekening. Dit was voor een fooi (wat redelijk uniek is in Taipei qua fooien). We hebben hier wat ingedaan, waarna we uitbundig werden uitgezwaaid bij het verlaten van de kroeg.

Vandaag was ook een mooie dag, maar dat is voor een latere blog.

Slaaptijd hier (00:22)

Twusten!

  • 19 Februari 2015 - 21:32

    Bob:

    Hey Rene,

    Respect voor de stinky tofu!
    Ik heb het gezien op Bizarre Foods S01E10, maar wist toen nog niet dat het bestond :(
    Ben jaloers op je mooie plekje kerel. Geniet ervan! Ik blijf je volgen en ben erg benieuwd naar je verhalen. Lekker blijven schrijven dus :)

    Gr,
    Bob

  • 20 Februari 2015 - 10:58

    Berni Janssen:

    wat een prachtige verhalen rene je kunt het mooi vertellen, ik blijf je volgen.

    Zou je de hollandse keuken nog wel lekker vinden??

    Grtjs
    Berni.



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Volg mijn belevenissen in Hong Kong In oude blogs kun je m'n studiereis naar Taiwan bekijken

Actief sinds 05 Feb. 2015
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 10912

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 17 Maart 2015

Studiereis

24 Juni 2016 - 30 November -0001

Hong Kong (HKG)

Landen bezocht: