1e schooldag - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van René Hengeveld - WaarBenJij.nu 1e schooldag - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van René Hengeveld - WaarBenJij.nu

1e schooldag

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René

10 Februari 2015 | Taiwan, Taipei

Eindelijk was het gisteren zo ver..
M'n allereerste schooldag!!

Hier heb ik me al 2 maanden op zitten verheugen.. me lekker gemaakt met allemaal foto's van Taiwanese Instagrammers en niet te vergeten het overheerlijke eten..

Nou over dat eten is niets gelogen.. maar dat in een andere blog ;-)

Ik werd gisterochtend heerlijk wakker na een goede nacht slapen.
De wekker was nog niet eens afgegaan of ik had m'n ogen al wijd open.

De dag zoals eerder vermeld begonnen met een dàn bǐng.
Deze heb ik van 2 lieftallige oude vrouwtjes gekocht die 's ochtends vroeg al in de veren waren om de 1e klanten weg te werken (ik moet terwijl ik dit typ gelijk denken aan de documentaire van "2 ouwehoeren", maar dat waren ze niet hoor)

Deze omaatjes hebben voor mij de heerlijkste dàn bǐngs gebakken die ik tot nu toe heb mogen proeven.

Na dit top ontbijt was het tijd om naar les te gaan.. De school (TMI Chinese) zit op loopafstand van m'n accommodatie.

Maar dan moet je natuurlijk niet een verkeerde weg inslaan om vervolgens aan de andere kant uit te komen en je dus nog langer moet lopen om er te komen.. dus het laatste stuk moeten rennen.. dus ik was al sportief bezig, zo op de vroege ochtend..

Bij binnenkomst werd ik begroet door James, die mij naar het juiste lokaal wist te loodsen.

Daar waren ze nèt 5 minuten geleden begonnen, dus ik had feitelijk niets gemist, alleen de voorstelronde misschien.

Hier heb ik kennis gemaakt met James uit Australië, Neill uit Amerika en Joakim uit Zweden. De lerares heette Cindy (zo uit m'n geheugen.. en die is niet altijd best haha)

James is hier al een tijdje en vertrekt aankomende zaterdag weer met zijn vriendin naar China, Neill zit er net als ik voor een maand en Joakim gaat hier zelfs een half jaar studeren.

Neil en Joakim zijn net als ik even sabbatical na ontslag of ontslag te hebben genomen of even weg van strubbelingen van het werk.

De interactie met Cindy was prettig, leuk en grappig.
Ze heeft ons toch van 11:15 tot 16:15 het nodige bijgebracht, en uiteraard hoort daar ook het nodige huiswerk bij. Je zit hier immers niet voor niets.

Van 16:15 tot 18:15 heb ik zogenaamde one to one classes (privé les) waarbij ik zelf aan kan geven op welke punten ik extra onderricht wil krijgen/hebben.

Die kreeg ik van lerares Joyce.
Ze is na een korte inventarisatie met mij begonnen om m'n small talk bij te schaven. Heerlijk ontspannen en pittig hebben we het voorstellen en vragen stellen geoefend. Ook hier wat huiswerk meegekregen om de vraagstellingen te oefenen. Ze geeft ook les in de zogenaamde NY classes waarin ze Chinese New Year en ook de facetten van de Taiwanese cultuur behandelen. Zo gaan ze vrijdag zelfs naar een dumpling restaurant.. en uiteraard zit ik vrijdag niet in die klas ingedeeld :-(

We waren uiteindelijk pas rond 18:30 klaar met de les en toen ben ik weer richting huis gelopen.

Ik woon dus in het Shi Da Night Market gebied.. dus kan ik binnen 5 minuten iets lekkers kopen.

Omdat ik dus al een dàn bǐng had gegeten als ontbijt, was ik nu benieuwd naar de toch al zo beroemde Taiwanese Beef Noodle soup. Dat vond ik op nog geen steenworp van m'n voordeur.

Ik was hier zondagavond al eens langsgelopen en toen stond er een vrij lange rij mensen te wachten (een goed teken) om binnen te kunnen komen. Op het moment dat ik er naar toe liep, was het ff rustig, dus heb ik de mensen netjes begroet en wees ik een foto van hun bord aan. Ze begrepen gelijk wat ik wilde eten en mocht ik plaats gaan nemen.

Binnen 8 minuten had ik een flinke kom met stomend hete noodle soup en beef voor m'n neus staan.

Hij smaakte geweldig en voor een mooie prijs.
Het is buiten de deur zo goedkoop eten, dat bijna iedereen ook buiten eet.. het is dus duurder om zelf iets te koken.

Dus kan je je voorstellen hoe druk het 's avonds is bij de vele eetstalletjes.

Ik had voor 2,25 EURO een grote kom (daarvoor kan je niet zelf koken)
Ook is het ongewoon om een fooi te geven, dus betaal je tot zelfs bij taxi's geen fooi. Vaak is er een extra toeslag op de rekening, waardoor de fooi dus al geregeld is.

Na deze heerlijke soep was het tijd om naar huis te gaan en om te beginnen aan een leuke huiswerkopdracht: het inspreken van een tig aantal woorden.

Ik zal eens kijken hoe ik die kan uploaden, misschien wel via FB.
Sowieso zal ik een foto van de woorden die op het bord staan hier plaatsen, dan kunnen jullie ook oefenen ;-)

Nadat ik dit had gedaan en m'n buren waarschijnlijk denken dat ik achterlijk ben, ben ik te bed gegaan.

Wǎn ān!

  • 10 Februari 2015 - 15:40

    Marleen:

    Hahaha, ik herken er maar 1 van..en dat alleen omdat ik met de kinderen naar"Ni Hao, Kai Lan" keek :D En dus zeggen we dan maar xiè xie :D

  • 10 Februari 2015 - 15:46

    Monique:

    Wat doe je het geweldig haha mooi om te lezen! Geniet en en groei niet uit je kleren haha...

  • 10 Februari 2015 - 18:39

    Berni.janssen:

    Wat doe je het het toch goed je kunt leuke verslagen maken.

    Groetjes Berni.

  • 10 Maart 2015 - 09:44

    Myrna Brandist - Roebers:

    Hoi Reneetje,
    Net pas gehoord dat je in het buitenland zit. Leuk verslag van je 1e schooldag. Ik blijf je volgen en hoop dat je het daar heel erg naar je zin blijft houden. Ben helemaal jaloers op je lekkere eten.
    Groetjes Myrna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Volg mijn belevenissen in Hong Kong In oude blogs kun je m'n studiereis naar Taiwan bekijken

Actief sinds 05 Feb. 2015
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 10921

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 17 Maart 2015

Studiereis

24 Juni 2016 - 30 November -0001

Hong Kong (HKG)

Landen bezocht: