Einde schooltijd - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van René Hengeveld - WaarBenJij.nu Einde schooltijd - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van René Hengeveld - WaarBenJij.nu

Einde schooltijd

Door: René Hengeveld

Blijf op de hoogte en volg René

09 Maart 2015 | Taiwan, Taipei

Zo, het is weer een tijdje geleden dat ik voor het laatst een verhaaltje heb geschreven.

Dit kwam mede door het vele huiswerk (voor het eerst sinds lange tijd weer flink moeten blokken) en het Chinees Nieuwjaar die er tussen zat.

De vrije dagen waren ook wel ff lekker, maar iets te lang naar mijn idee.
Het heeft me weer een paar dagen gekost eer dat ik weer een beetje op m'n niveau zat van vóór Chinees Nieuwjaar.

Wat heb ik al die dagen gedaan?

Zoals in m'n vorige blog was ik op Oudjaarsavond samen met een studiegenoot wat gaan drinken bij Brass Monkey.

Op Chinees Nieuwjaarsdag ben ik de straat opgegaan om pols hoogte te nemen bij het nabijgelegen Shi Da gebied.

Daar zat zoals verwacht alles dicht (dus ook m'n dàn bǐng lady)
Ik had hier al rekening mee gehouden en had al het nodige ingeslagen.
Lang leve de koelkast die op m'n kamer staat.

Gelukkig had ik genoeg crackers uit NL meegenomen (gistvrij) en had ik wat smeerkaas van de lachende koe (Paula) liggen. Dan valt zo'n ontbijtje best tegen als je al een aantal weken 's ochtends wat warms naar binnen werkt.

Ik had de dag ervoor ook al wat sushi ingeslagen en dat heb ik 's avonds maar lekker opgepeuzeld.

Chinees Nieuwjaar was dus redelijk "lonely".. ik moet dan gelijk denken aan dat liedje van H6: "ik zit hier heel alleen Kerstfeest te vieren" :-P

De dag erop ben ik naar CKS Memorial Hall (中正紀念堂 Chiang Kai-shek) geweest. Uiteraard zit dan het museum dicht ivm CNY, maar je kunt tijdens deze dagen lekker lopen zonder dat het er te druk is.

Het was er niet uitgestorven, maar ik kon heerlijk slenteren over het grote plein.

Wie was 中正紀念堂 Chiang Kai-shek?
Check deze pagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Chiang_Kai-shek

Ik heb er heerlijk op de trappen gezeten en om me heen zaten gezinnen uit Taipei die ook een dagje uit waren. Halve picknicks werden er genuttigd en veel afgelachen.. heerlijk ontspannen sfeer dus.

Veel mensen droegen volgens traditie de kleur rood (van jassen tot aan ondergoed/lingerie toe, maar dat kon ik dus niet zien)

's avonds ben ik met studiegenoten Neil & Joakim wat gaan eten.
Joakim wist een mooi adresje, maar die hebben we uiteindelijk niet kunnen vinden.

We waren al een paar keer langs een Russisch restaurant gelopen, en daar zijn we na enig soebatten maar naar binnen gegaan.

Eenmaal binnen werden we vriendelijk en tot onze grote verbazing door de uitbater in Amerikaans-Engels hartelijk verwelkomt. De beste man was uiteraard niet Russisch :-P

Hij vertelde ons ook dat er in de kelder een zogenaamde Ice vodka bar was.. maar die verleiding hebben we gemakkelijk kunnen weerstaan.

Het eten was zoals ze hier zeggen: hái hǎo (還好)
Dat is zoiets als: het was redelijk binnen te houden ;-)

Omdat het eten wat tegen viel, zijn we maar een lekker toetje gaan eten.
Dit hebben we gegeten bij Smoothie House: (http://www.smoothiehouse.com/index_e.php)

Wat een top tent! en wat hebben ze hier overheerlijke schaafijs.
We zijn uiteraard voor hun specialiteit gegaan: Mango Snowflake Ice.
Smoothie House is in Taiwan één van de partners van de tekenfilm "Doraemon". Dus de hele tijd kwam het liedje van Doraemon uit de speakers. Ik kende het niet, maar ik kan het nu wel dromen.
Voor jullie plezier, hier de link van dit aanstekelijk liedje: https://www.youtube.com/watch?v=wBozBh7BR6k
(en ja mensen, dit is in het Japans)

De volgende dag (21 feb) ben ik samen met Neil en onze Japanse studiegenoot Ryo naar Beitou gegaan om de warmwaterbronnen te zien.

Het is maar een kleine wijk, maar het trekt veel binnenlandse toeristen aan.

Je ruikt echt overal het zwavelzuur.

Om de trip af te maken, zijn we naar een badhuis gegaan voor de totale Beitou experience.

Moe maar voldaan zijn we daarna richting Taipei 101 gegaan.
Vanaf 101 is het namelijk maar een paar minuten lopen richting het Koreaans BBQ restaurant waar we uiteindelijk met Joakim en zijn broer met vriendin zouden gaan eten.

Het Koreaanse BBQ restaurant "Honey Pig" is pas een paar maanden geopend, maar heeft al een flinke reputatie opgebouwd en dus ontzettend populair.

Bij de opening waren er zelfs wachttijden van 4 tot 7 uur.

Nu hebben we gelukkig maar 1 uur in de rij moeten staan.. maar het was het waard! Wat hebben we hier ontzettend lekker gegeten.

De volgende dag ben ik na het ontbijt naar de Sun Yat-sen Memorial hall gegaan.

Wie was deze "vader des vaderlands"?: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sun_Yat-sen

In de Memorial Hall bij het standbeeld van Sun Yat-sen staan altijd 2 soldaten op erewacht. Ieder uur is er de wisseling van de wacht.

Nu was ik er op het juiste moment, en op het juiste moment.
Ik heb er de volledige 10 minuten durende wisseling van de wacht kunnen filmen.

Eenmaal buiten stond ik tussen de vlaggenmast en het museum in om een panorama foto te maken, totdat er ineens soldaten op me af kwamen gemarcheerd. Bleek dat ik dus ook buiten nog eens op het juiste moment stond. Dat was om 18:00, dan halen ze de vlag naar beneden (onder het geluid van het volkslied). Dus hier heb ik ook wat beeldmateriaal van ;-)

De volgende dag ben ik met Neil naar Tamsui (ook wel Danshui genoemd) gegaan. Daar ligt Fort Santo Domingo.

Dit fort is ooit gebouwd door de Spanjaarden èn is later ook in Nederlandse (en in Chinese, Japanse, Engelse, Australische en Amerikaanse) geweest.

Ook hebben we hier Fort Hobe bekeken.
Deze is door Duitsers ontworpen voor de toenmalige Chinese machthebbers.

In Tamsui zijn de oudste straten van Taipei te vinden.

Na deze lange dag was het gelukkig al weer tijd voor m'n 3e studieweek.

In deze week zijn we voor het eerst naar een westers eettentje gegaan voor de lunch. Deze tent werd aanbevolen door Joan van http://hungryintaipei.com/

Zij is een autoriteit op het gebied van de gastronomie in Taipei, en eerlijk gezegd klopt het ook. Alle restaurants die ik heb bezocht (en die ze op haar website aanbeveelt) zijn stuk voor stuk klasse.

De lunch werd genuttigd bij Macho Taco.
En hier zijn we in de loop van de tijd ook vaker gaan bezoeken.
Het ligt om de hoek van de school en je kunt er heerlijk lekker schranzen.

Uiteraard wisselen we dit ook af met de overheerlijke Taiwanese keuken.

Voor nu sluit ik weer ff af (er was genoeg te lezen)

Binnenkort plaats ik m'n laatste blog (of één na laatste)

Laters!

  • 09 Maart 2015 - 12:14

    Claudia:

    Fijn om te horen dat jij je goed vermaakt,
    lees met veel plezier je belevenissen!!
    Have fun

  • 09 Maart 2015 - 14:24

    Berni Janssen:

    Hallo Rene wat heb je het allemaal weer mooi opgeschreven en kijk uit naar je volgende blog super leuk en ga de dagen dat je er nog bent maar weer lekker smullen en genieten.

    Lieve groeten
    Berni.

Tags: tamsui, CNY, CKS, SYS, Taiwan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Volg mijn belevenissen in Hong Kong In oude blogs kun je m'n studiereis naar Taiwan bekijken

Actief sinds 05 Feb. 2015
Verslag gelezen: 630
Totaal aantal bezoekers 10911

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 17 Maart 2015

Studiereis

24 Juni 2016 - 30 November -0001

Hong Kong (HKG)

Landen bezocht: